Sensorisch labo

Door middel van sensorische analyse wordt nagegaan wat de impact is van zintuigelijke waarnemingen op het aankoopgedrag van de consument. Verschillende testen kunnen u informatie geven over de invloed van aangepaste recepturen op de aankoopbeslissing, hoe scoort uw voedingsproduct tov een gelijkaardig product van uw concurrent, hoe slaat uw product aan bij een bepaalde specifieke doelgroep, wat is de invloed van een nieuwe of aangepaste verpakking,...

Wist u dat tot 80 procent van alle nieuw ontwikkelde voedingsproducten na één jaar niet meer in de handel te verkrijgen is? Zonde toch voor al die verloren energie in de ontwikkeling, het ontwerp van de verpakking of de marketing en marktintroductie. Door het integreren van de principes van sensorische analyses in het proces van productontwikkeling moet het mogelijk zijn om met meer succes voedingsproducten op de markt te introduceren. Met de resultaten van sensorisch onderzoek kunt u uw productontwikkeling afstemmen op de wensen van de eindconsument of uw marketingstrategie optimaliseren.

In het Huis van de Voeding bevinden zich 6 sensorische cabines.

In de loop van 2017 zullen hier verschillende workshops georganiseerd worden, waarbij de basisprincipes van sensorische analyses gedemonstreerd worden.

Het sensorisch labo is vrij afhuurbaar voor bedrijven of kennisinstellingen. U kunt er uw producten uittesten op een zelf samengesteld (consumenten of getraind) panel en analyseren hoe uw product scoort tov dat van uw concurrent, nagaan wat de impact van receptuurwijziging of wijziging in proces op de smaakbeleving is bij de consument, welke veranderingen er optreden gedurende het proces of de bewaring van het product.

 

Een kleine keuken staat tevens ter beschikking om alle voorbereidingen voor het uitvoeren van de sensorische analyse te kunnen maken.

Contact