• Betonsector maakt werk van duurzame en circulaire betonmengsels

Beton­sec­tor maakt werk van duurzame en cir­cu­laire betonmengsels

Beton heeft wereldwijd een aanzienlijke milieu-impact door het verbruik van natuurlijke grondstoffen in de productie van cement en granulaten en de hoge CO2-uitstoot bij productie. De milieu-impact wordt bovendien sterk bepaald door de zeer grote productievolumes. Wereldwijd is beton verantwoordelijk voor ongeveer 8% van de totale wereldwijde uitstoot van CO2 (i.e. ongeveer 300 à 400 kg CO2 per 1 m3 stortklaar beton). De transitie naar een circulaire economie en naar een “vergroening” van de productie en het gebruik van beton is cruciaal. De projectpartners van Concrete Circularity Center gaan op zoek naar een duurzaam en circulair alternatief.

Kloof tussen expertise en sector

Uit marktanalyse blijkt dat heel wat bedrijven binnen de bouwsector geen gebruik maken van de laatste technologische innovaties op gebied van duurzaamheid. De huidige wetenschappelijke expertise is sectorbreed onvoldoende gekend en wordt niet voldoende toegepast omwille van verschillende factoren waaronder ook een gebrek aan vertrouwen (in kwaliteit, kostprijs, ...) . De projectpartners van het EFRO-project Concrete Circularity Center willen de kloof dichten tussen de bestaande technologische kennis over circulair beton en de praktijktoepassingen binnen de brede betonsector.

Innovatieve bouwmengsels

De projectpartners van het Concrete Circularity Center lanceerden eind 2021 een oproep gericht naar de brede betonsector om innovatieve betonmengsels in te dienen die de huidige normatieve grenzen opzoeken of overschrijden. Het hoofddoel van deze oproep is om een selectie van deze betonmengsels te beproeven op hun gebruiksgeschiktheid. Zo zullen deze innovatieve, circulaire betonmengsels eenvoudiger hun weg naar de markt vinden en vlotter zorgen voor een verduurzaming van de bouwsector. Als resultaat van deze oproep dienden er 40 mengsels van 16 verschillende bedrijven verspreid over het Vlaamse gewest in. Na grondige evaluatie op vlak van circulariteit, CO2-uitstoot, technische toepasbaarheid en economische relevantie weerhielden we een selectie van 20 betonmengsels.

Kick-off onderzoekstraject

De betonmengsels van elf bedrijven voldeden aan de selectiecriteria van de oproep en zijn opgenomen in het onderzoekstraject, namelijk vijf betoncentrales met granulaatproductie, twee aannemers, één granulaatproducent, één bouwchemische producent, één binderproducent en één BVBA. Als kick-off van dit traject organiseerden we op 23 maart 2022 een infosessie met de geselecteerde bedrijven om hen de vervolgstappen toe te lichten. Deze bedrijven zullen proefstukken aanmaken die door het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB) en KU Leuven RecyCon getest zullen worden met het oog op een mogelijke certificatie.

Demonstratiecentrum

Naast het onderzoeksprogramma maakt ook het optrekken van een demonstratiecentrum voor beton met lage milieu-impact deel uit van het project Concrete Circularity Centrum. Dit onderzoekcomplex wordt gebouwd op de site van Acasus, het Provinciaal Centrum voor Duurzaam Bouwen te Veurne. In de demonstratieruimte krijgen alle betrokken partijen binnen de sector (bouwheren, ontwerpers, beton producenten, aannemers) de nodige informatie over de verschillende materialen en technologieën voor de ontwikkeling van circulair beton. Hiermee willen de projectpartners de sector en de klanten sensibiliseren én overtuigen van de voordelen om te opteren voor dit duurzaam alternatief.

De partners binnen het EFRO project Concrete Circularity Center zijn POM West-Vlaanderen (promotor), Groen Beton Vert VZW, WTCB en KULeuven. De totale projectkost bedraagt 1.458.250,00 euro, waarvan voor infrastructuur & uitrusting 40% gefinancierd wordt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), 10% cofinanciering via het Hermes fonds en 50% van de projectpartners. Voor het luik onderzoek is 40% afkomstig van EFRO en 60% van de partners.

Ik heb een vraag