Meer informatie

Ontdek hoe je met augmented en virtual reality (AR en VR) digitale informatie integreert in jouw productieproces.

Dit technologielab focust op de implementatie van Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en game engine functionaliteiten, doorheen de waardeketen in de maakindustrie. Voorbeelden zijn het inzetten van AR voor interne communicatie, ondersteuning van operatoren tijdens het productieproces en voor remote support alsook het gebruik van VR om opleidingen gestandaardiseerd, op maat van de medewerker, aan te bieden zonder de productielijn te beïnvloeden.

Hoe pakt het technologielab AR/VR jouw vraagstuk aan?

“Het ontwikkelen van een interactieve Virtual Reality trainingsomgeving waarbij CAD-bronbestanden gebruikt kunnen worden om virtueel te leren assembleren”

Samen met Dana, Picanol, CNH industrial, Barco en Cronos aan de Leie werd game technologie ingeschakeld om een nieuwe vorm van opleiding te onderzoeken. Een combinatie van een gescande werkomgeving, aangeleverde cad modellen en een interactieve game engine maakte het mogelijk om een virtual reality training framework te prototypen. Hierbij kunnen werknemers virtueel leren assembleren aan de hand van een digital twin van de productielijn.

Interview met Machinebouwer Geert Ostyn vice president Technology & Operations Picanol Group

Interessant voor: opleidingen, operator assistance, virtual design, virtual commissioning, ...

Locatie & partners

Locatie: Howest Kortrijk - Digital Arts & Entertainment

Kennisinstelling: Howest
Naam: Ellen Vandenbruwaene
Onderzoeksgroep: DAE Research
E-mail: ellen.vandenbruwaene@howest.be

Ontdek de kenniswijzer
Via Kenniswijzer kan je een concrete vraag voorleggen aan een panel van experts uit West-Vlaamse hogescholen, universiteiten en onderzoeksorganisaties. Doe een beroep op hun deskundigheid en vergroot het innovatievermogen en de slagkracht van je bedrijf.

Ik heb een vraag