User Centered Design: een troef voor uw voedingsbedrijf / Le User Centered Design : un atout pour votre entreprise agro-alimentaire.

[L'invitation en français au bas de cette page]

"Versterk het marktaandeel van uw product door maximaal in te spelen op de vraag van uw klant."

Op dinsdag 18 juni lanceren de projectpartners van Codesign Aliment een gratis online tool die voedingsbedrijven helpt met "user centered design"!

De partners van het project Codesign Aliment ontwikkelden een online toolbox op maat van voedingsbedrijven om inzichten van gebruikers te integreren in hun productinnovatie. Op het (Vlaams) slotevenement van dit project tonen ze de meerwaarde aan van deze instrumenten om nieuwe producten te ontwikkelen. Voedingsbedrijven getuigen hoe dit hen heeft geholpen in hun innovatieproces. En vanuit voedingsgerelateerde projecten worden enkele inspirerende cases gebracht. 

DEEL 1 | Workshop | 15.00-17.30 | Leer je klant kennen via cocreatie

Via drie parallelle workshops leert u als voedingsbedrijf op welke manier u een bepaalde doelgroep kan leren kennen. Telkens staat een bepaald vraag centraal. Kies welke vraag het beste bij uw behoefte past.

Workshop 1

Hoe kom ik te weten wat mijn klant wenst en belang aan hecht? Kan ik dat doen via het verzamelen van data? Welke data en hoe?
Begeleiding door YNCREA Haute de France

   
Workshop 2

Hoe pak ik het aan om mijn product op een andere markt ingang te doen vinden?
Begeleiding door Antwerp Management School

Voor concrete cases die tijdens deze workshops naar voren komen bieden de projecten Codesign Aliment of Tripod II gratis begeleiding aan!

DEEL 2 | Avondprogramma | 17.30-20.00 | Leer van de ervaring van anderen

17.15u Onthaal
17.30u Uitleg bij het Codesign Aliment-project en het belang van codesign op basis van consumenteninzicht
POM West-Vlaanderen en CERTIA Interface
17.40u

Welke conclusies kunnen we trekken uit de co-creatiesessies tijdens Deel 1?
Voorstelling van de Codesign toolbox

18.00u GETUIGENISSEN
 

Hoe hebben de voedingsbedrijven de cocreatietechnieken uit de toolbox ervaren?  Als verwerker van gevriesdroogd fruit ontwierp Adya BIO met cocreatietechnieken een verpakking die consumenten veel aantrekkelijker vinden.
Noël Vanderplaetse, Zaakvoerder Adya BIO

 

Winst halen uit reststromen: cocreatie kan je blik verruimen om tot bruikbare resultaten te komen. Zo leerde een groenteverwerkend bedrijf dat het meeste potentieel zat in het verwerken van overschotten tot sappen in samenwerking met een sapproduct. Deze en andere casestudies uit Food Heroes project worden toegelicht.
Tom Suykerbuyk, Project Manager Design & Co-creatie Flanders DC 

 

Je product heruitvinden, hoe pak je dat aan? Gelotology heeft er een aparte kijk op! Ze onderzoeken wat een glimlach op het gezicht van jouw klant tovert. Door klanten te observeren komen ze te weten op welke manier jouw product het beste heruitgevonden kan worden. Deze techniek pasten ze ook toe op het ARhus café in Roeselare. Zo integreerden ze succesvol de eetgelegenheid in de setting van kennisdeling.
Raoul Maris, zaakvoerder Gelotology

 

Het belang van ketensamenwerking om een eerlijk, duurzaam eindproduct tot bij de consument te brengen. La vie est belle toont de meerwaarde van samenwerking met alle stakeholders om lokale bio-soja van boer Simon om te vormen in smakelijke sojaproducten die nu te koop zijn in de supermarkt Colruyt.
Stefaan Deraeve, Zaakvoerder La vie est belle

19.00u Slotwoord
19.10u Netwerkreceptie
20.00u Einde

 

« Améliorer les chances de succès de votre produit en répondant mieux aux besoins et aux attentes de vos clients. »

Le mardi 18 juin, les opérateurs du projet Codesign Aliment lanceront une boîte à outils en ligne gratuite pour aider les entreprises agro-alimentaires à suivre une démarche de « user centered design », la conception centrée sur l’utilisateur.

Lors de cet événement de clôture du projet Codesign Aliment, vous pourrez mettre en œuvre des techniques de cocréation qui vous aideront à mieux répondre aux besoins de votre consommateur. Des entreprises agro-alimentaires viendront témoigner de la valeur ajoutée  des techniques de cocréation. Des cas concrets provenant du secteur créatif seront présentés par des experts lors d’une séance d’inspiration.

PARTIE 1 | Atelier | 15h00-17h30

Ces trois ateliers en parallèle vous feront découvrir de quelle manière votre entreprise alimentaire peut mieux connaître  un groupe-cible spécifique. Les questions-clés abordées sont :

  1. À quoi mon client attache-t-il de l’importance ?
  2. Comment aborder un nouveau marché ?

Ces ateliers sont animés par des experts de la Antwerp Management School, de Flanders’ FOOD et de Yncréa Hauts-de-France.

PARTIE 2 | Soirée | 17h30-20h00

Le projet Codesign Aliment a abouti à la réalisation d’une boîte à outils, développée sur mesure des entreprise agro-alimentaires, afin de permettre à ces dernières de mieux capter les besoins et les attentes de leurs consommateurs. À l’occasion de cet événement de clôture du projet, nous démontrerons la valeur ajoutée de l’utilisation de tels outils dans le processus de développement d’un nouveau produit. Un nombre d’entreprises agro-alimentaires viendra témoigner de l’intérêt d’une telle démarche ; ces témoignages seront suivis par la présentation des cas concrets issus du secteur créatif. La journée sera clôturée par un cocktail et networking.

Inscrivez-vous aujourd’hui [lien] 

Het project Codesign Aliment krijgt steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. 
Le projet Codesign Aliment bénéficie du soutien du Fonds européen de développement régional.

 

Praktische informatie

Datum en Tijdstip

Dinsdag 18 juni 2019 - 15:00 tot 20:00

Locatie

Huis van de Voeding, Spanjestraat 141, 8800 Roeselare

More about User Centered Design

Schrijf u in / Inscrivez-vous