Studenten winnen Food at Work Innovation Bootcamp met innovatieve app voor Meat&More

14 maart 2019 – 95 studenten uit heel Vlaanderen zakten vandaag af naar het Huis van de Voeding in Roeselare voor de Food at Work Innovation Bootcamp georganiseerd door Alimento, Fabriek voor de Toekomst Voeding (POM West-Vlaanderen) en RESOC Midden-West-Vlaanderen. Vlaamse Jonge Ondernemingen leidde de Bootcamp in goede banen. De winnaars, twee studenten van Hogeschool West-Vlaanderen, twee studenten van Hogeschool VIVES en één student van UC Leuven -Limburg, bedachten voor voedingsbedrijf Meat&More een innovatieve app om de user experience van hun winkels te verhogen. Via deze innovatiedag wil men jongeren, die de werknemers/entrepreneurs van morgen zijn, bewust maken van het belang van innovatie en creativiteit als hoeksteen voor ondernemerschap. 

De jongeren kregen de opdracht om in multidisciplinaire teams een creatieve oplossing te bedenken voor reële uitdagingen geformuleerd door vier ondernemingen uit de voedingsindustrie: Crop's, Herta, Meat&More en Milcobel.

De teamleden kenden elkaar vooraf niet, ze dienden zich snel aan elkaar aan te passen en ontdekten hoe ze het meest efficiënt konden samenwerken. Deze Innovation Bootcamp speelde in op een aantal sleutelcompetenties: doelgerichtheid, motivatie, out-of-the box denken, zin voor initiatief, besluitvorming,… en maakte verder gebruik van de organisatorische competenties van de deelnemers. 

Het winnende team bedacht een innovatieve app. “Met Mealtime gaan we op een innovatieve en creatieve manier de user experience verhogen in de winkels van Bon'Ap en Buurtslagers, en dit met oog voor toekomstige technologieën en duurzaamheid. Dit willen we bereiken aan de hand van een applicatie waarin augmented reality wordt toegepast. Hierdoor zie je de promoties, de nutri-score, de ingrediënten, de mogelijke recepten en kan je meer informatie raadplegen. Je kan via de app ook bestellen en je bestelling laten leveren in de automaat en/of afhaalpunt”, zegt een enthousiaste Sander Patry, student Lichamelijke Opvoeding aan de Hogeschool West-Vlaanderen.

Een jury van bedrijfsmanagers koos aan de hand van verschillende bedrijfspresentaties het meest beloftevolle idee. “De originaliteit en de creativiteit die het team aan boord legde om de sterke punten naar voren te laten komen van Meat&More, een verticaal geïntegreerd voedingsbedrijf bekend om zijn retailformules Buurtslagers en Bon’Ap, deden de jury unaniem beslissen om te kiezen voor deze 5 enthousiastelingen”, besluit Katia De Greve, Employer Branding Coördinator bij Meat&More. 

Een Vlajo Innovatiedag is een unieke kans voor jongeren om hun creativiteit en ondernemingszin aan te scherpen. Ze leren in team werken, moeten voor een publiek spreken en kunnen hun ideeën aftoetsen met experts uit het bedrijfsleven. Het initiatief maakt deel uit van een reeks innovatiekampen die Vlajo in alle Vlaamse provincies organiseert voor zowel secundair als hoger onderwijs.

Sander Patry (Hogeschool West-Vlaanderen | Lichamelijke Opvoeding), Robbe Debyser (Hogeschool VIVES | Biotechnologie ), Marthe Vanderhaeghe (Hogeschool West-Vlaanderen | Netwerkeconomie), Antoon Verkinderen (Hogeschool VIVES | Ecotechnologie) en Tessa Van Puyvelde (UC Leuven – Limburg | Bedrijfsmanagement)

Bron: Persbericht Vlajo